Když se firma rozrůstá: Vyplatí se investovat do vlastních skladů?

shutterstock_363634991

 

Představte si, že provozujete internetový obchod. Na začátku stačilo prodávané zboží uskladnit v garáži vašeho rodinného domku. Postupně, jak e-shop roste, však garáž přestává stačit a zboží se chaoticky hromadí, což zpomaluje vyřizování objednávek. Přišel čas přemýšlet o investici do většího skladu. Vyplatí se však z ekonomického hlediska investovat do vlastních skladových prostor, anebo je výhodnější si nemovitost pronajmout?

 

Otázku ohledně velikosti skladů a investic do nich si nedokážete zodpovědět, pokud nemáte kvalitně zpracovaný byznys plán. Ideální je, máte-li k dispozici historická čísla firmy, ze kterých můžete předpovídat další vývoj. Předpokládejme, že jako uvědomělý podnikatel máte v ruce všechna potřebná data, včetně byznys plánu. Pak jistě víte, že právě od byznys plánu se odvíjí další růst společnosti a že pomáhá vedení firmy při klíčových rozhodnutích. A ano, mezi tato rozhodnutí patří i ta ohledně pronájmu nebo nákupu skladových prostor.

 

Rozhodnutí ohledně skladových prostor bývá pro firmu stěžejní

Co se stane, když dopředu růst firmy plánujete a dokážete jej víceméně správně odhadnout? Jednoduše si pak zvládnete spočítat, zda se vaší expandující firmě více vyplatí pronájem skladu, nebo jeho koupě, případně výstavba. Současně budete vědět, jak velký sklad pořídit (nebo pronajmout), a že skutečnost, že ho aktuálně využíváte jen na 60 %, potrvá maximálně další dva kvartály. Potom bude následovat rozšíření haly, což nebude ve stávajícím umístění problém, protože jste s ním počítali už při výběru lokality skladu.

Ale co se stane, když nemáte kvalitní byznys plán, nepodaří se vám odhadnout růst firmy, nebo se situace na trhu nepředvídatelně změní? To pak nemůžete vědět, jestli ten milion měsíčně, který dáváte za pronájem haly, není v dlouhodobém měřítku přesně tou částkou, která by vám dovolila rychleji růst nebo pokrýt ztráty v období krize. Možná v tomto černějším scénáři využíváte kapacitu vašeho současného skladu na 100 %, a dokonce musíte regulovat množství poptávek, protože je nezvládáte odbavit ve slíbeném termínu. Jenže kvůli nedostatečnému plánování není sklad kam rozšířit, a i kdyby bylo kam, nájemní smlouva stavební úpravy nedovoluje…

Nastínili jsme si dva různé scénáře. Podnikání ale není jen černobílé. Zákonitosti trhu jsou, zvlášť v některých oborech, nevyzpytatelné. O důvod navíc, proč volit flexibilní řešení. Tím může být montovaná hala. Na začátku si ji navrhnete přesně podle svých představ. A když vám začnou být původní prostory příliš těsné? Jednoduše halu rozšíříte. A rozhodnete-li se přestěhovat do vhodnější lokality, halu prostě rozložíte a vezmete si ji s sebou.